رفتن به محتوای اصلی
کد مطلب : 100022586-13043

تغییر اقلیم و لزوم آمادگی در برابر مخاطرات جوی

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بر لزوم آمادگی در برابر مخاطرات جوی ناشی از تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: الگوهای بارشی در این استان در حال تغییر است، به طوری که شاهد کاهش بارش‌های زمستانی و افزایش بارش‌های رگباری هستیم.

در دهه‌های اخیر تغییرات اقلیمی، مناطق مختلف کره زمین را به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که افزایش میانگین دمای کره زمین، تغییر در الگوهای بارش، افزایش سطح دریاها و اقیانوس های جهانی و رویدادهای اقلیمی حدی‌تر از جمله رفتارهای اقلیمی است که در دهه‌های اخیر ساکنان کره زمین شاهد آن بوده‌اند.

مهم‌ترین پیامد تغییرات اقلیمی، تکرار سریع تر دوره‌های خشکسالی، افزایش رخداد پدیده‌های حدی مانند موج گرما و بارش‌های حدی و سیل آسا، کاهش دوره بازگشت رخداد سیلاب های شدید، کاهش تعداد روزهای یخبندان، تغییر نوع بارش های زمستانه از حالت برف به باران، کاهش دوره سرد سال و افزایش دوره گرم سال است.

تغییر اقلیم در دهه‌های اخیر در استان اردبیل هم به اشکال مختلفی ظهور و بروز داشته است.طی سال‌های اخیر شاهد بارش‌های اندک در فصل‌های پاییز و زمستان و بارش‌های رگباری و سیل‌آسا به‌ویژه در اواخر بهار و تابستان بوده‌ایم.

در همین زمینه، مجید کوهی، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش بارش‌های زمستانی و از سوی دیگر افزایش بارش‌های رگباری هستیم ضمن اینکه در چند سال اخیر بارش‌های حدی هم در استان روند افزایشی داشته است.

وی اضافه کرد: طی چند سال اخیر چندین رخداد حدی منجر به ایجاد خسارت جانی و مالی شده است، که از آن جمله می‌توان به سیل در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ اشاره کرد که منجر به فوت ۶ نفر از هموطنان در شهرستان گرمی شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: در همین بهار و تابستان امسال نیز شاهد رخداد چندین سیلاب در مناطق مختلف استان بودیم که با توجه به صدور هشدارهای مناسب نارنجی و قرمز هواشناسی تلفات جانی در پی نداشت، ولی خسارت‌های مالی فراوانی را بر جای گذاشت.

کوهی یادآور شد: بعضی از بارش‌های ثبت شده طی سامانه ۶ تیر در دوره آماری بلندمدت بی‌سابقه بوده است که از آن جمله می‌توان به بارش ۹۶ میلی‌متری در حمزه خانلو شهرستان گرمی و یا بارش ۶۱ میلی‌متری در انجیرلو بیله‌سوار اشاره کرد؛ در حالی که بیشینه بارش ثبت شده در طی تیر ماه سال‌های گذشته ۷۰ میلی‌متر و در ایستگاه جعفرآباد بیله‌سوار بوده است.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در نظام برنامه‌ریزی استان تاکید کرد: تغییر اقلیم امروز یک واقعیت مسلم است و باید با راهکارهای علمی و به روز دنیا برای مواجهه با این تغییرات برنامه‌ریزی داشته باشیم چرا که این تغییرات آثار و پیامدهای مهم و گسترده اقتصادی به ویژه در استان اردبیل دارد که اقتصاد آن مبتنی بر کشاورزی است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام //