رفتن به محتوای اصلی
کد مطلب : 100013679-03101

ترکیه فرش‌های دستبافت افغانستان را به برند خود صادر می‌کند

رسانه‌های ترکیه‌ای جمعه شب گزارش دادند که فرش‌ها و گلیم‌های پشمی بافته شده توسط شهروندان افغانستانی از طریق آنکارا صادر می‌شود.

به گزارش سروش خبر؛ خبرگزاری دولتی «آناتولی» ترکیه در این زمینه گزارش داد: نقش‌های ترکیبی و رنگ‌های زنده در بافت این فرش‌ها با هم استفاده می‌شوند. همچنین عناصر سنتی ترکی، پیکره‌های حیوانات و نقوشی مانند درخت زندگی نیز روی این فرش‌ها گلدوزی می‌شوند.

این خبرگزاری نوشت: شهرستان آقچه در ولایت جوزجان افغانستان از دیربازبا «فرش‌ها و گلیم‌های قشنگ» شهرت دارد و هنوز ویژگی خود به‌عنوان یکی از مراکز تولید فرش‌های سنتی افغانستان را حفظ می‌کند.

کارگاه «محمدی» یکی از کارگاه‌های تولید فرش در شهرستان آقچه است. ۲۸ سال در زمینه تولید فرش و گلیم سنتی فعالیت می‌کند و حدود ۶ هزار کارگر دارد.

آناتولی درخصوص مراحل تبدیل پشم به فرش سنتی افغانستان گزارش داد: پشم وارده از کشورهای همسایه توسط خانواده‌هایی و در خانه‌ها به نخ تبدیل و سپس بافته می‌شود. فرش‌ها پس از طی فرآیندهایی مانند شست‌وشو و رنگرزی در کارگاه‌ها، معمولا از طریق ترکیه به سایر کشورها صادر می‌شوند.

حاجی حمیدالله محمدی، گفته که در آقچه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در تبدیل پشم به نخ فعالیت دارند و به یکهزار و ۸۰۰ نفر نیز نخ می‌دهند تا فرش ببافند.

او با بیان این که پشم‌ها از عربستان، عراق و سوریه به پاکستان و از آنجا نیز به افغانستان ارسال می‌شود، تشریح کرد: پشم حیوانات برای تبدیل شدن به فرش ۳۷ مرحله مختلف را طی می‌کند که حدود ۲۰ مرحله مانند شست‌وشو، خشک، صاف کردن و رنگرزی در کارگاه و بقیه مراحل نیز در خانه‌ها انجام می‌شوند، سپس این فرش ها معمولا به ترکیه صادر و از آنجا نیز به سایر کشورها ارسال می‌شوند.

وی در پایان گفت که آنها حدود ۱۴ تا ۱۵ نوع فرش تولید می‌کنند.

منبع: ایرنا
انتهای پیام //