رفتن به محتوای اصلی
کد مطلب : 100015389-10121

ایجاد حرکت آزاد نیروی کار در کشور

رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی بر لزوم حرکت آزاد نیروی کار در کشور تاکید کرد و گفت: بخشی از مشکلاتی که درباره عدم تامین نیروی کار در کشور وجود دارد، از جوابگو نبودن دستمزدها و عدم کفاف هزینه‌های زندگی و جوابگو نبودن دستمزدها ناشی است.

به گزارش سروش خبر؛ محمدرضا نجفی‌منش در نشست چالش‌ها و فرصت‌های جذب و استخدام بازار کار که امروز برگزار شد، اظهار کرد: مساله بازار کار و اشتغال نیروهای کار تنها خاص ایران نیست و در تمام دنیا مطرح است. یکی از مواردی که سازمان تجارت جهانی بر آن تاکید کرده، حرکت آزادانه نیروی کار است که آلمان و اروپا و بسیاری از کشورهای جهان به این سمت حرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: اعتقاد من این است که باید حرکت آزاد نیروی کار را به وجود بیاوریم. هم اکنون بخشی از مشکلاتی که در خصوص نیروی کار و عدم تامین آن در داخل با آن مواجه هستیم، مربوط به دستمزد یا هزینه‌ای است که برای نیروی کار در کشور پرداخت می‌شود ولی این دستمزد کفایت هزینه‌های زنگی را نمی‌کند و نتیجه‌اش این می‌شود که افراد به سمت کارهای کاذب و مشاغلی همچون تاکسی اینترنتی می روند تا هزینه‌های زندگی را تامین کنند.

رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی به حمایت از خانوارها در برخی کشورها اشاره کرد و گفت: در استکهلم اگر هزینه یک خانوار چهار نفره فرضا ۱۰ هزار فرانک است و حقوق حداقلی فرد ۸۰۰۰ فرانک باشد، دولت ۲۰۰۰ فرانک به عنوان کمک بلاعوض به وی می‌دهد تا حداقل‌های زندگی او تامین باشد ولی اگر حقوق ماهیانه همان فرد ۲۰ هزار فرانک باشد، از او مالیات می گیرد. چنین تفکری در کشور ما باید به جریان بیفتد. در کشور می توان چنین ایده‌ای را اجرا کرد و یارانه‌ها را به جای کل افراد بین کسانی که مستحق واقعی هستند توزیع کرد تا هم حداقل‌های زندگی گروه‌های هدف و افراد نیازمند که درآمدی ندارند یا درآمد بسیار پایینی دارند، تامین شود و هم از اتلاف و هدر رفت منابع جلوگیری شود.

نجفی منش در ادامه اظهار کرد: بخشی از معضل اینکه در داخل کشور نیروی کار تامین نمی‌شود و یا شهرک‌های صنعتی از نبود نیروی کار گلایه دارند، به بحث دستمزد و عدم تامین معیشت برمی‌گردد. ما باید نیروی کار را در داخل تامین کنیم.

وی درعین حال با اشاره به کاهش رشد جمعیت گفت: یکی از مسایل تاثیرگذار در این مساله، رشد جمعیت است. اول انقلاب شاید ۳۰ میلیون نفر بودیم ولی اکنون بالای ۸۰ میلیون نفر هستیم و دلیل این کاهش رشد جمعیت باید بررسی و مشخص شود. زمانی صد در صد فولاد را از خارج وارد می‌کردیم ولی الان ۹۵ درصد آن در داخل تهیه و تامین می شود. این نشان می دهد که میزان نیروی کار مورد نیاز با رشد جمعیت و نیازهای ما همراه نیست.

رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی در عین حال بر لزوم ساماندهی بازار نیروی کار تاکید کرد و گفت: برای جذب نیروی کار خصوصا در بنگاه‌ها و واحدهایی که نیروی کار ایرانی تمایل نشان نمی‌دهد یا نیروی کار نیست چند راه وجود دارد. راهش این است که مثل آمریکا با اولویت جذب نیروی کار داخلی اقدام شود و اگر تامین شد که هیچ اگر تامین نشد ،اجازه دهند بنگاه‌ها از کشورهای دیگر نیرو وارد کنند.

نجفی منش گفت: کارخانه نیروی مورد نیاز را به اداره کار اعلام می‌کند تا جذب شود اگر نیروی کار پیدا نشد و اداره کار هم نتوانست معرفی کند آن زمان اجازه داشته باشد از اتباع بیگانه استفاده کند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام //