رفتن به محتوای اصلی
کد مطلب : 100017060-20022

رئیس سازمان بورس:

تامین مالی حوزه نوآوری و فناوری حلقه مفقوده بازار سرمایه است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تامین مالی در حوزه نوآوری و فناوری را بسیار با اهمیت و البته حلقه مفقوده در بازار سرمایه دانست و گفت: سازمان بورس با ایجاد بستر تامین مالی جمعی در بازار سرمایه به دنبال رفع این دغدغه است.

به گزارش سروش خبر؛  مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران عصر سه‌شنبه در نخستین روز از نمایشگاه اینوتکس (INOTEX ۲۰۲۳) ضمن شرکت در افتتاحیه نخستین رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری (FINOTEX ۲۰۲۳)، از صندوق توسعه فناوری‌های نوین بازدید و با ظرفیت‌های این صندوق در ارائه خدمات مالی به زیست بوم نوآوری کشور آشنا شد.

عشقی با اشاره به اهمیت تامین مالی در حوزه نوآوری و فناوری گفت: تامین مالی زیست بوم فناوری همواره حلقه مفقوده ما در بازار سرمایه است.

وی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با ایجاد بستر تامین مالی جمعی در بازار سرمایه به دنبال رفع این دغدغه است.

عشقی ورود دانش بنیان‌ها به بورس را اتفاقی مبارک ارزیابی کرد و در خصوص فعالیت صندوق‌های جسورانه در بورس، افزود: قرار است با تمهیداتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اندیشیده شده است، ترکیب این صندوق‌ها اصلاح شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با این اتفاق آنها می‌توانند منابع خود را سرمایه‌گذاری کنند و همین امر زمینه ساز بهره وری بیشتر از این صندوق ها خواهد بود، ضمن این که شرایط برای افزایش تعداد آنها نیز بهتر خواهد شد.

عشقی در ادامه با تاکید بر ضرورت بررسی تخصصی ظرفیت‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین و تشریح کارگروه مشترک و کمیته کسب و کار سازمان بورس و اوراق بهادار، از تعامل بیشتر این سازمان با صندوق توسعه فناوری‌های نوین به عنوان بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری کشور استقبال کرد.

مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین نیز در این نشست با تشریح فعالیت‌های این صندوق و عاملیت صندوق نوآوری برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، افزود: همچنین هر آنچه که در بانک‌ها اعم از اعطای وام، تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری جسورانه، مشارکت و سایر ابزارهای تامین مالی وجود دارد منهای خلق سپرده، براساس اساسنامه در توان صندوق‌های پژوهش و فناوری است.

سیدروح اله میرامینی با بیان اینکه، صندوق توسعه فناوری‌های نوین در انجام ماموریت خود به ارائه این خدمات بسنده نکرده است، به سامانه‌های طراحی شده توسط این صندوق و ارائه آن به سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور اشاره کرد.

وی افزود: صندوق توسعه فناوری‌های نوین ضمن ارائه خدماتی اعم از سامانه جامع مدیریت صندوق‌ها، سامانه ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت‌ها، سامانه لندتک، سامانه مدیریت وجوه تبصره ۱۸ دولت و سایر سامانه‌های منحصر به فرد خود، همواره کوشیده است ضمن ایجاد پلفترم ارائه خدمات خود به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، این سامانه‌ها و تجربیات را در اختیار سایر صندوق‌های این حوزه نیز قرار دهد.

میرامینی اضافه کرد: اکنون نیمی از صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور از سامانه‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالی و اعتباری خود استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تفاهم نامه این صندوق با ۱۴ بانک برای ارزیابی تخصصی مشتریان حقوقی آنها، افزود: آنچه همواره دغدغه بانک‌ها برای ارائه خدمات مالی به شرکت‌ها و به ویژه شرکت‌های حوزه فناوری بوده است، مساله ریسک و عدم اطمینان از انجام تعهدات این شرکت‌ها است.

مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین افزود: این صندوق کوشیده است با ایجاد سامانه‌های تخصصی خلا ناشی از ریسک بین شرکت‌های فناور و بانک‌ها را با ابزارهای استاندارد خود و اتصال آن به بانک مرکزی، بانک‌ها و سایر مراجع قانونی پوشش دهد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب ریسک ارائه خدمات بانکی به منظور تامین مالی شرکت‌ها و ارائه خدماتی اعم از ضمانت نامه، تسهیلات، حسن انجام کار و سایر ابزارهای نوین تامین مالی از روی سیستم بانکی برداشه شده است.

میرامینی با اشاره به ارائه تسهیلات حقوقی قرض الحسنه در تعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین و بانک مهر، افزود: در این تعامل به هزار مشتری حقوقی این صندوق و بانک، با پذیرش مسئولیت ارزیابی و اعتبارسنجی توسط صندوق و ارائه خدمات مالی توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران خدمات ارائه می‌شود که این مهم در مرحله اجرا است.

میرامینی: صندوق‌های جسورانه به بازوی فنی ما تکیه کنند

مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین در ادامه با اشاره به مجوزات بورسی ارائه شده برای ایجاد صندوق‌های جسورانه بورسی، گفت: با وجود ارائه این مجوزها هنوز این صندوق‌ها نتوانسته‌اند فعالیت فراگیر و رسمی خود را در کشور آغاز کنند چرا که با وجود قوت در بخش مدیریت مالی، نیازمند بازوی فناوری همچون مدل‌های جهانی خود هستند تا بتوانند در جایگاه خود در حوزه تامین مالی زیست بوم دانش بنیان و فناور قرار گیرند.

میرامینی با تاکید بر پتانسیل صندوق توسعه فناوری‌های نوین برای ارائه این خدمت به زیست بوم خطرپذیر کشور، تصریح کرد: این صندوق توانایی دارد با تکیه بر بیش از ۱۲۰ متخصص IT که سابقه ایجاد سامانه‌های فراگیر و موفق را در کارنامه خود دارند، در کسوت ارکان بازار سرمایه به ارائه خدمات فناوری به صندوق‌های جسورانه بپردازد.

وی افزود: ضمن این که هم اکنون نیز سامانه و زیرساخت و معماری مالی مورد نیاز مدیریت کرادفاند را برای حلال فاند به عنوان یکی از صندوق های جسورانه فعال نوشته است و می‌تواند با ارائه انواع اطلاعات صندوق‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط را برای افزایش توان تصمیم سازی برای این سازمان فراهم آورد و امکان IPO را برای این صندوق‌ها فراهم کند.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام //