رفتن به محتوای اصلی
کد مطلب : 100013232-10091

تکرار ادعا‌های هسته‌ای و حمایت از اغتشاشات در بیانیه ضدایرانی بایدن و مکرون

رئیس‌جمهور آمریکا و همتای فرانسوی او طی دیدار در کاخ سفید به بحث درباره مسائلی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و جنگ روسیه و اوکراین پرداختند.

به گزارش سروش خبر؛ «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در جریان سفر خود به آمریکا، در کاخ سفید با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود دیدار و درباره مسائلی از جمله ناآرامی ها در ایران و تحولات اوکراین گفتگو کرد.

براساس بیانیه‌ای که کاخ سفید پس از این دیدار در وبگاه خود منتشر کرد، دو مقام ارشد بار دیگر از ناآرامی ها در ایران حمایت کرده و اغتشاشگران را افرادی شجاع توصیف کردند و با تکرار اتهامات خود علیه برنامه هسته ای ایران، مدعی شدند «از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهیم کرد و همراه با سایر متحدان و شرکای خود به مقابله با تنش‌‌آفرینی برنامه هسته‌ای ایران، همکاری ناکافی‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه خواهیم پرداخت.»

بایدن و مکرون ضمن تکرار اتهام بی اساس ارسال تسلیحات نظامی ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین، ادعا کردند ارسال این تجهیزات می‌تواند شرکای مهم آمریکا و فرانسه در خلیج فارس و همچنین ثبات و امنیت در منطقه را تهدید کند. همچنین این اقدامات می‌تواند قوانین بین المللی را نقض کرده و به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین کمک کند.

آن‌ها در ادامه ادعا‌های ضد ایرانی خود بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مقابله با این فعالیت‌های ایران و محدود کردن فناوری‌های موشکی و پهپادی ایران تاکید کردند.

این بیانیه مشترک در حالی منتشر می‌شود که ساعاتی پیش هم وزارت خارجه فرانسه ضمن دخالت در امور داخلی و حمایت از اغتشاشات و ناآرامی‌های ایران، ادعا کرد که «خواسته‌های آزادی‌خواهانه مشروع معترضان ایرانی باید شنیده شود».

مکرون در بخشی دیگر با بیان آنکه فرانسه در کمک به اوکراین با آمریکا همراهی خواهد کرد، گفت:«به طور قطع اولین موضوع بحث برای هردوی ماست. از ابتدای حملات ما به طور نزدیکی با همدیگر همکاری داشتیم تا به اوکراین برای مقاومت کمک کنیم و این روند را ادامه خواهیم داد. اما ما می‌خواهیم به صلح برسیم و صلح پایدار یعنی احترام به حاکمیت اوکراین و در عین حال معماری جدید برای آنکه مطمئن شویم در بازه زمانی طولانی این صلح پایدار است.»

جو بایدن هم در بخشی از سخنان خود گفت: «ما در یک نقطه عطف واقعی هستیم، همه‌ چیز به سرعت در حال تغییر است، به سرعت و بسیار مهم، در این زمینه مهم است که ما همکاری نزدیک داشته باشیم، ما در تلاشیم تا امنیت را در آتلانتیک افزایش دهیم و در اروپا هم به همین روند پیش می‌رویم. مکرون تنها رهبر فرانسه نیست، بلکه یکی از رهبران اروپاییست.»  

منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام //