رفتن به محتوای اصلی
جشنواره بین المللی امام رضا
کد مطلب : 100021636-04023

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شد

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی  فرهنگی هنری امام رضا(ع) امروز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه ۴۰۳ در مجتمع فرهنگی باغ زیبای تهران برگزار شد.

به گزارش سروش خبر،مرتضی سعیدی‌زاده مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با تشریح برنامه‌های پیش روی بنیاد عنوان کرد؛ از ماه گذشته تا امروز بالغ بر شش نشست خبری و نشست‌های تخصصی در حوزه‌های شعر، نمایش، سرود و …برگزار کردیم بنیاد امام رضا(ع) بیست سال سابقه فعالیت فرهنگی دارد و رویکرد ما در سال‌های اخیر هم تربیتی و فرهنگی با بازنمایی فرهنگ و محتوای رضوی است.

وی افزود: امسال هم مجموعه سامانه و اپلیکیشن و سایت منظومه رضوان را همزمان با میلاد امام رضا سی و یک اردیبهشت رونمایی خواهیم کرد و ابعاد موضوعی و سیره امام رضا را  اینجا در دسترس هنرمندان قرار می دهیم. 

وی با بیان اینکه تلاش داریم از ظرفیت همه هنرمندان در بنیاد امام رضا(ع) استفاده کنیم،و شوراهای سیاست گذاری در همین راستا شکل گرفته که اساتید جشنواره را با رویکردهای حرفه‌ای جلو ببرند. نکته دیگر حمایت از هنرمندان در راستای تولیدات است که امسال ما منابع خوبی را برای ارتقای محصولات درنظر گرفتیم بالغ پنج میلیارد اعتبار حمایتی برای تولیدات تزریق به فضاهای هنری می شود. 

وی ادامه داد: اتکا و بهره‌گیری از موسسات تخصصی و حرفه‌ای، تلاش بیشتر برای استفاده بیشتر آحاد مردم از محصولات تولیدشده در جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «پنجره» با هدف ارایه تولیدات رضوی پس از برگزاری جشنواره به مردم، تعامل و مشارکت‌آفرینی با نهادها و مجموعه‌های تخصصی در قالب همکاری ۱۵ نهاد فرهنگی هنری فعال کشور برای ارتقای کیفیت جشنواره امام رضا (ع)، بهره‌مندی آحاد جامعه از تولیدات فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی، برگزاری بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری در شهرهای مختلف کشور در قالب محافل ادبی و نمایشی، از دیگر رویکردهایی بود که تلاش کردیم در این دوره از جشنواره روی آن پیرامون توسعه فرهنگ رضوی تمرکز داشته باشیم. شرایطی که توانستیم تا حدی به اهداف و رویکردهای‌مان نزدیک شویم. 

در ادامه این نشست خبری فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) درخصوص برنامه‌ها و اهداف بیست و یکمین دوره این جشنواره عنوان کرد: مردمی کردن جشنواره‌های رضوی از رویکردهای مهم این دوره از جشنواره است تا فرهنگ رضوی بیشتر در بین مردم رواج یابد. در این راستا روستای کردر شهرستان میناب از جشنواره روستایی و عشایری رضوی میزبان ما خواهد بود. جالب است که همه مردم روستا ماشین‌ها و خانه‌هایشان را با تمام تجهیزات در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده‌اند، حتی پنجره فولاد، گنبد و صحن رضوی در این روستا احداث شده و در این خطه  فضایی پُر از لطافت و الطاف رضوی در جریان است؛ به حدی که باید می‌توان گفت اعتبار جشنواره رضوی در کردر رضوی است. 

وی افزود: در بخش مردمی هم برنامه‌های چاووش‌خوانی، نقاره‌خوانی و پرده‌خوانی رضوی در بوشهر در حال برگزاری است. 

مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه عنوان کرد: رشد کمی و کیفی بسیار قابل توجهی را در بخش‌های مختلف جشنواره رضوی از جمله شعر رضوی شاهدیم. در جشنواره نمایشی هم بخش صحنه‌ای، کودک و نوجوان و خیابانی را داشته‌ایم و در این حوزه سعی کرده‌‌ایم تئاتر صحنه‌ای رقابتی نباشد و  در خود استان‌ها اجراها انجام شود تا هنرمندان دیده شوند.

قائمیان درخصوص بخش تجسمی این دوره جشنواره بیان کرد: بیش از ۳۲۰ اثر خوشنویسی به این دوره جشنواره رسیده‌است که در تدارک برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی جشنواره در جهان اسلام هستیم و در جشنواره سرود نیز با مشارکت وزارت آموزش و پرورش موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، زمانی مدیر اجرایی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) و رفایی مشاور راهبردی جشنواره‌های رضوی توضیحاتی را درباره بخش‌های مختلف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) که پیش‌تر در نشست‌های رسانه‌ای رویدادهای مختلف درباره آن توضیحات مشروح داده شده بود، ارایه دادند. 

اجرای چند اثر نمایشی مختلف در تهران و استان‌های مختلف، تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه فرهنگ رضوی، برگزاری محفل‌های شعری مختلف، اجتماع بزرگ شاعران آذری زبان، میزبانی از رویداد شعر عربی در استان خوزستان، برگزاری اختتامیه شعر فارسی در کرمان، اجرای چندین برنامه نمایشی محیطی در ایام برگزاری جشنواره به میزبانی مشهد و دیگر شهرهای کشور، اجرای موسیقی مقامی برای عموم مردم در جهت مردمی‌سازی برنامه‌های جشنواره در بستر تولیدات، پیگیری برای دعوت از هنرمندان کشورهای لبنان، عربستان، عراق و پاکستان برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی، تلاش برای توسعه جشنواره در حوزه دانشگاهی برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره امام رضا (ع)، توجه به معیشت هنرمندان شرکت‌کننده در حوزه پرداخت دستمزدها به‌ویژه در حوزه تئاتر، از جمله برنامه‌هایی بود که مدیران برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در قالب عنوان ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی» و جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) به معرفی آنها پرداختند و از رشد کمی و کیفی آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره به نسبت دوره‌های قبلی خبر دادند.

مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) روز سی و یکم اردیبهشت همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور هنرمندان شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

 

 

 

 

خبرنگار: محمد تابنده نسب

انتهای پیام //