رفتن به محتوای اصلی
نمایشگاه
کد مطلب : 100021421-03013

نخستین مهمان دولتی نمایشگاه قرآن که بود؟ پیادگان در انتظار مترو

دومین روز از سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حاشیه‌هایی جالب و نکاتی قابل توجه روبرو بود؛ از نخستین مهمان دولتی این نمایشگاه گرفته تا کاربرد هوش مصنوعی در غرفه‌های فضای مجازی. 

وز گذشته و در دومین روز از برگزاری نمایشگاه قرآن کریم، این نمایشگاه علاوه بر آنکه میزبان مردم و علاقمندان بود رویدادهایی را نیز در گوشه و کنار خود داشت که بازدید از این نمایشگاه را برای مخاطبانش جذاب‌تر کرد. رویدادهایی که هم حال و هوای معنوی داشتند و هم با فناوری و هوش مصنوعی همراه بودند و در این بین خانواده‌های مشتاق و علاقه مند را نیز به چالش هایی با طعم آیات قرآن دعوت کردند.

متبرک شدن نمایشگاه به پرچم حرم سیدالشهدا(ع)

در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، غرفه آستان حسینی، پرچم حرم امام حسین(ع) را بالای سر غرفه خود نصب کرد و به حال و هوای معنوی این مکان افزود. این غرفه با نصب پرچم گنبد مطهر حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، حال و هوای معنوی فضای نمایشگاه قرآن را دوچندان کرد.

نشست قرآنی تهران با حضور وزیر و مهمانان بین‌المللی

دیروز نشست قرآنی تهران با وزیر فرهنگ و مهمانان بین‌المللی در هتل لاله تهران برگزار شد. در این نشست وزیر فرهنگ از مردم غزه یاد کرد و گفت: در طول نزدیک به شش ماه از حماسه مردم غزه، آنچه بیش‌از همه در برابر دیدگان جهانیان خود را نشان داد، تمسک مردم مظلوم غزه به قرآن بود. شاهد هستیم کودکان و نوجوانان غزه در میان آوار، با افتخار آیات قرآن کریم را تلاوت می‌کنند.

وی با بیان این‌که مردم مسلمان غزه نشان دادند تمسک به قرآن کریم برای اعتلای جامعه اسلامی شرط اصلی و حیاتی است، افزود: به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از برپایی نشست قرآنی تهران توقعاتی را اعلام می‌کنم؛ این نشست باید خروجی‌های مشخصی داشته باشد. باید آینده درخشان جامعه اسلامی را در پرتو تعالیم قرآن کریم نشان دهد، وحدت امت اسلامی را در ریشه‌کن کردن تروریسم دولتی رژیم‌ صهیونسیتی به مثابه یک جمع واحد اعلام کند.

اسماعیلی همچنین درباره سکوت برخی کشورها در برابر جنایات رژیم صهونیستی توضیح داد: این نشست باید سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای حامی صهیونسیت‌ها را به چالش بکشد و این موضوع را تبیین کند، چراکه وقتی که مردم مظلوم غزه بیش‌از ۳۱ هزار شهید را تقدیم کردند، نباید برخی از دولت‌های اسلامی همچنان به روابط اقتصادی و سیاسی خود با صهیونیست‌ها ادامه دهند این اقدام، خیانت آشکار به جهان اسلام، جبهه مقاومت و دهن‌کجی به خون‌های پاکی است که غزه را معطر کرده‌اند.

مسابقه خانوادگی با چاشنی دانسته‌های قرآنی

بخش نوآوری قرآنی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، هر روز ۱۶ نوبت مسابقه قرآنی با عنوان «ستاره‌ها» برگزار می‌کند. این مسابقه که ویژه اعضای خانواده هاست هر روز دانسته های قرآنی و معرفتی بازدیدکننده ها را به چالش می‌کشد.

در این مسابقه در هر بار هشت گروه، پشت نمایشگرهای لمسی غرفه برگزارکننده این مسابقه قرار می‌گیرند و سه دقیقه فرصت دارند تا پاسخگوی ۱۰ پرسش معرفتی در مورد آیات قرآن باشند. پس از برگزاری هر نوبت از این مسابقه قرآنی، به نفرات اول و سوم به ترتیب جایزه یک میلیون تومانی، ۷۰۰هزار و ۵۰۰ هزار تومانی اهدا می‌شود. این مسابقه در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۲۳:۳۰ برگزار می‌شود.

هوش مصنوعی و نمایش آیات قرآن در قالب بازی!

شورای عالی قرآن شهرداری تهران در نمایشگاه قرآن کریم غرفه‌ای دارد که در آن مفاهیم برخی آیات قرآن کریم را با استفاده از هوش مصنوعی در قالب بازی و فیلم ارائه کرده است. این غرفه امسال و برای اولین بار هوش مصنوعی و «وی آر» را در قالب درک مفاهیم قرآنی به نمایشگاه قرآن آورده است.

در این غرفه آیاتی از قرآن کریم با موضوع خلقت از طریق هوش مصنوعی به صورت فیلم ۳۶۰ درجه ارائه شده و مخاطب با استفاده از این فناوری بیشتر با مفاهیم قرآن کریم آشنا می‌شود. 

مخاطبان با با زدن عینک‌های واقعیت مجازی به وسیله هوش مصنوعی می‌بینند که آیات قرآن کریم برای آنها نمایش داده می‌شود. از این طریق مفاهیم آیات قرآن کریم و کلام الله وحی به شکل مفهومی و در قالب تصویر در می‌آید. مخاطب یا کسی که عینک را روی چشمان خود قرار می‌دهد وارد دنیای واقعیت مجازی شده تا از این طریق ارتباط بیشتری با مفاهیم آیات برقرار کند.

در این غرفه همچنین آیات مربوط به خلقت قرآن کریم به صورت بازی ارائه شده است و با استفاده از هوش مصنوعی آیات با موضوع خلقت انسان به صورت بازی قابل درک‌تر می‌شود. دعای اسماء الحسنی به صورت بازی محصول دیگری است که در غرفه شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در نمایشگاه قرآن ارائه شده است.

در بخش تالار هوش مصنوعی مجموعه ای از تصاویر قرآنی توسط هوش مصنوعی به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود. تصاویری از داستان اصحاب کهف، حضرت ذکریا، حدیث کسا، حضرت ابراهیم و... از تصاویر نمایش داده شده برای بازدیدکنندگان است. به علاوه انمیشین‌هایی که داستان‌های قرآنی را به صورت پویانمایی درمی‌آورد بخش دیگری از تالار هوش مصنوعی است.

کلاس هایی نیز برای علاقمندان از دیروز در این تالار و تحت عنوان مدرسه هوش مصنوعی برپا شده تا علاقمندان به فراگیری هوش مصنوعی با این تکنولوژی در قالب داستان‌های قرآنی آشناتر شوند.

منبع: ایرنا
انتهای پیام //