رفتن به محتوای اصلی
خاندوزی
کد مطلب : 100022469-02043

تحقق ۵/۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲

وزیر اقتصاد گفت: در طول ۱۷ سال، بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی ۲/۸ میلیارد دلار و متعلق به سال ۹۶ بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۵/۵ میلیارد دلار رسید.

به گزارش سروش خبر؛احسان خاندوزی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش عملکرد منابع مالی تبصره (۱۸) لایحه بودجه با موضوع حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی اظهار داشت: در شهریور ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که در بخش اقتصاد کار‌های خوبی در دولت سیزدهم انجام گرفته است و تعدادی از شاخص‌های اقتصاد نمایانگر این رشد است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: نه تنها روایتگران اقتصاد داخلی بلکه نهاد‌های بین‌المللی نیز رسماً به ظاهر شدن آثار اقتصاد کلان سیاست‌های ۳ سال اخیر اذعان و اعتراف کرده‌اند؛ به عنوان مثال بانک مرکزی در گزارش اردیبهشت ماه خود به صراحت از عبارت "اقتصاد ایران در زمینه رشد تاب‌آور و پایدار شده است، استفاده کرده است و این مسئله علیرغم همه تلاش‌های ژئوپلتیک در منطقه است".

وی تأکید کرد: وقتی بدخواهان دولت و ملت ایران اذعان می‌کنند که مسیر‌های اصلاح رشد و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران از مسیر گذشته خود خارج شده، این نشان‌دهنده این است که ما در حوزه به تحرک درآمدن اقتصادی که گروگان گرفته شده بود، موفق عمل کرده‌ایم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به آمار‌های بانک مرکزی طی ۳۰ سال اخیر، گفت: این آمار‌ها حکایت از این دارد که رشد اقتصادی فقط در دولت هشتم بوده است که از متوسط رشد دولت آیت‌الله رئیسی بیشتر بوده است بنابراین این رشد در سایر دولت‌ها متوسط رشد در دولت نهم ۳.۷ درصد، در دولت دهم یک درصد، در دولت یازدهم ۲.۶ درصد، در دولت دوازدهم ۰.۳ درصد و در دولت سیزدهم و در طول مدت ۳ سال ۴.۵ درصد رشد اقتصادی بوده است.

خاندوزی با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم گفت: طبق آماری که از سال ۱۳۸۴ و سال ۱۳۸۷ تا به امروز وجود دارد یعنی در طول ۱۷ سال گذشته بالاترین میزان سرمایه‌گذاری محقق شده متعلق به سال ۹۶ بود آن هم با کمتر از ۲.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بود. این در حالی است که رکورد این مسئله در سال ۱۴۰۱ شکسته شد و به ۴.۱ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲ به ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شد.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: صادرات غیرنفتی کشور هم در سال ۱۴۰۱ بالاترین میزان ارزش صادرات دلاری را شامل می‌شود.

وی با اشاره به نرخ بیکاری کشور در اکثر استان‌های کشور بیان کرد: طبق آمار‌ها نرخ متوسط بیکاری کشور که ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد مجدداً در تاریخ ۱۸ سال نرخ‌های بیکاری کشورمان، حکایت از بهترین وضعیت دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به روند شاخص‌های کلان و شاخص‌های اقتصادی مربوط به وزارت اقتصاد و امور دارایی بیان کرد: این شاخص‌ها مشمول سازمان امور مالیاتی، خزانه‌داری کل کشور، گمرک ایران و حوزه محیط کسب و کار را شامل می‌شود.

خاندوزی تأکید کرد: مهمتر از عدد و رقم‌های رشد سرمایه‌گذاری و بیکاری و همچنین صادرات غیرنفتی، مسئله کیفیت و تحول سیاست‌هایی است که باید همزمان با این موضوع در ۳ سال گذشته دنبال می‌شد، به عنوان مثال در حوزه خزانه‌داری کل کشور ما شاهد افزایش تسویه به موقع اوراق مالی دولت نیز بودیم که این رقم در دولت گذشته سالانه ۴۵ همت و در دولت سیزدهم به ۱۶۰ همت افزایش پیدا کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی در رابطه با موضوع حساب واحد خزانه ادامه داد: موضوع حساب واحد خزانه به شکل کامل تبدیل به پرداخت به ذینفع نهایی آن هم به شکل اعتباری شد.

وی با اشاره به آمار‌ها در زمینه اموال غیرمنقول و املاک و مستغلات دولت تأکید کرد: از زمان ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه اجرایی این اموال ۵۳۰ هزار فقره مستغلات شناسایی شده بود، این در حالی است که این عدد به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره اموال و دارایی‌های تازه شناسایی شده رسید.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به عملکرد سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در سازمان امور مالیاتی و از روزی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد حدود ۵.۵ میلیون نفر مودیان مالیاتی داشتیم و در دولت‌های گذشته هر سال ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شد، اما در طول این ۳ سال ما ۵.۵ میلیون مودی را به ۱۲ میلیون نفر مودی رساندیم تا بار مالیاتی به صورت عادلانه توزیع شود و جلوی فرار‌های مالیاتی گرفته شود.

خاندوزی ادامه داد: همچنین در مسئله پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها قبل از دولت آیت‌الله رئیسی ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع واریز می‌شد این در حالی است که سال گذشته ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌های کشور منابع واریز شد و این به چند برابر رسید.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به حوزه بازار سرمایه افزود: شرکت‌های پذیرفته شده و فعال در کشور که از ۶۹۹ به ۷۶۱ شرکت افزایش پیدا کرد باعث شد تا انحصار لازم در این بخش شکسته شود.

منبع: خانه ملت
انتهای پیام //