رفتن به محتوای اصلی
کد مطلب : 100021825-16023

نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد

نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز یکشنبه  ۱۶  اردیبهشت ماه ۴۰۲ با حضور یاسر احمدوند رئیس  و علی رمضانی قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اهالی رسانه در مصلی امام خمینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سروش خبر؛ این مراسم از شبکه‌های دو و چهار سیما و شبکه آموزش و در فضای مجازی به صورت زنده پخش شد.

در ابتدای این نشست احمدوند گفت: نمایشگاه با شعار بخوانیم و بسازیم از چهارشنبه ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین اجتماع فرهنگی مردم ایران حول محور و موضوع دانش و آگاهی با اهتمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی در شهر تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ناشران در دو بخش مجازی و حضوری مشارکت دارند و نقطه عطفی در ارتقای دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور است، افزود: نمایشگاه بعد از گذشت ۳۵ دوره به قوامی رسیده که جایگاه ویژه‌ای در تقویم خانواده‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: تلاش شده بخش‌های مختلف نمایشگاه ارتقا پیدا کنند و ضعف‌ها و کاستی‌ها گذشته جبران شود، برای نخستین بار، نقشه غرفه‌ها تا فردا در دسترس خواهد بود، این برای نخستین بار است که پیش از شروع نمایشگاه مردم از جانمایی غرفه‌ها مطلع می‌شوند.

وی عنوان کرد: تلاش شد واگذاری غرفه‌ها به ناشران زودتر آغاز شود و از امروز همه ناشران مراجعه می‌کنند. و غرفه‌ها را دریافت می‌کنند.

احمدوند به پیش‌بینی برنامه‌های فرهنگی در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه برای غزه و فلسطین در نمایشگاه تدارک دیده شده است و هم برنامه‌های مختلف تدارک دیده شده و هم کار حجمی و نماد سازی برای پاسداشت و یادبود مردم غزه تدارک دیده شده است، برنامه‌های مختلفی با این موضوع خواهیم داشت، برای نمونه تقدیر از نویسندگان و ناشران فعال در این حوزه تدارک دیده شده است، از سویی به مناسبت هم‌زمانی با ایام دهه کرامت نیز ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: امسال تعداد قابل توجهی از ناشران علاوه بر بخش حضوری در بخش مجازی حاضر هستند، با همکاری با شرکت پست امیدواریم پاسخ دهی به درخواست‌ها با شرایط مطلوبی صورت گیرد، حضور کتابفروشان در بخش مجازی به صورت تکمیلی و قاعده مند امسال ادامه خواهد داشت.

رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی کتاب تهران گفت: حدود ۶۰ ناشر خارجی امسال در نمایشگاه کتاب تهران حاضر خواهند بود، قریب به ۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی عرضه خواهد شد که سال گذشته این میزان ۴۵ هزار عنوان بود.

وی ادامه داد: اعتبار خرید جامعه دانشگاهی کتاب از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزایش یافت و همچنین دانشجویان ۷۵۰ هزار تومان اعتبار خرید از نمایشگاه کتاب خواهند داشت، اساتید و اعضای هیأت علمی هم ۸۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: مرکز پاسخگویی نمایشگاه با حضور ۱۰۰ نفر به مخاطبین آن راهنمایی ارائه خواهند داد. مجموعه مشاوران کتاب در موضوعات مختلف به کمک مردم برای خرید کتاب می‌آیند.

احمدوند بیان کرد: بزرگداشت فردوسی در تقویم زمانی نمایشگاه برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: مجموعه ناشران در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه تا روز‌های آتی احتمال افزایش دارد، تا این لحظه ۲۶۱۹ ناشر به نمایشگاه کتاب تهران پیوستند و احتمال افزایش این روند است، چون ناشران زیادی در حال ثبت نام هستند.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب حمایت مستقلی در ردیف بودجه مجلس ندارد، قبل از استقرار این دولت بیش از شصت درصد هزینه نمایشگاه را دولت پرداخت می‌کرده‌ است. در دورانی که نمایشگاه کتاب در دولت دکتر رئیسی در حال برگزاری است ۸۰ درصد هزینه نمایشگاه کتاب توسط خودش تامین شده‌ است.
 
وی اضافه کرد: امیدواریم امسال درصد بیشتری درآمد نمایشگاه کتاب تهران افزایش دهیم. میزان وابستگی نمایشگاه کتاب تهران به بودجه کاهش یافته و هزینه‌ها توسط حامیان مالی و درآمدزایی‌هایی که انجام شده تأمین می‌شود و این دستاورد بزرگی است. آنچه دولت برای نمایشگاه تهران پرداخت می‌کند برای پرداخت یارانه به مردم و خرید کتاب داده می‌شود.

علی رمضانی قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه این  نشست خبری گفت: پس از پایان نمایشگاه سی و چهارم ارزیابی‌هایی انجام شد که نتیجه در قالب دستورالعمل‌های در کمیته ۱۵ گانه نمایشگاه ارائه شد؛ آنچه که در دو دوره گذشته و این دوره تجربه می‌شود نمایشگاهی به وسعت مرزهای ایران است که تلاش می‌شود در سراسر کشور امکان استفاده از این رخداد فراهم شود.

وی افزود: برای سال سوم حضور دولت سیزدهم در نمایشگاه، کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند.

قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه امسال بیش از ۷۰ دستگاه مختلف در برگزاری نمایشگاه مشارکت دارند، گفت: در بخش ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک نیز افزایش فضا داشتیم.

رمضانی افزود: عمده کارگاه‌های محل عبور مردم جمع‌آوری شده است و حدود پنج هزار پارکینگ به مصلی اضافه شده است، البته از عموم مردم می‌خواهیم برای بازدید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی ادامه داد: سه‌درب جدید به مصلا اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک در برای ماشین پیش بینی شده است که شامل درهای ۲۱، ۱۱ و ۴ است‌. بنابراین از تمام جهت‌های نمایشگاه ورود نفری و خودرویی داریم.

قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به حضور قابل توجه خبرنگاران در نمایشگاه گفت: ۸۴ شهروند خبرنگار نیز در نمایشگاه حضور دارند و گزارش‌های خود را تهیه می‌کنند، ۳۰ خبرنگار رسانه‌های خارجی نیز از سوی معاونت مطبوعاتی برای فعالیت در نمایشگاه حضور دارند.

 

 

 

 

خبرنگار: محمد تابنده نسب

انتهای پیام //