رفتن به محتوای اصلی
کد مطلب : 100017260-26022

آغازی بر دومین جایزه جهانی ادبیات فلسطین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

فلسطین باید بماند/ حمایت دولت از جایزه فلسطین

محمدمهدی اسماعیلی در « جشن مقاومت و رونمایی از فراخوان دومین جایزه جهانی ادبیات فلسطین» با بیان این‌که در حوزه فرهنگی نیاز است تا پابه‌پای حوزه مقاومت پیش برویم، گفت: جایزه فلسطین با چنین‌ نگاهی از سوی نیروهای مردمی جبهه فرهنگی انقلاب تدوین‌ شده است و دولت نیز از آن حمایت می‌کند.
 

به گزارش خبرنگار سروش خبر؛ جشن مقاومت و رونمایی از فراخوان دومین جایزه جهانی ادبیات فلسطین، عصر دوشنبه (بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲) با حضور فعالان حوزه مقاومت در کوشک کتاب برگزار شد. در این آیین، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی ادبیات فلسطين، ياسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب، سید مجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران و دکتر علی زارعی نجفدری، رئیس اتحادیه ناشران انقلاب اسلامی حضور داشتند.

جایزه جهانی فلسطین هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود و اختتامیه نخستین دوره از آن با داوری بیش از ۳۰۰ اثر در آبان ماه ۱۴۰۱ در بیروت برپا شد

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای این آیین گفت: از خداوند سپاسگزارم که جایزه جهانی فلسطین، نخستین دوره را به خوبی سپری کرد. من از روند این جایزه مطلع بودم. اخلاص و اعتقاد جهادی دوستان موجب شد این‌ جایزه به بهترین صورت در حوزه جهان عرب با حضور و مشارکت بخش‌های مختلف به ثمر بنشیند.

وی افزود: اتفاقاتی که در صحنه دفاعی و سیاسی رخ داد، صورت مسئله را به نفع جبهه مقاوت تغییر داد و رژیم صهیونیستی را وادار به اعلام‌ آتش‌بس کرد. این موفقیتی بزرگ برای جبهه مقاومت بود. در این سال‌ها کسانی که ما را از پیمودن مسیر مقاومت شماتت می‌کردند، کم نبودند. انقلاب اسلامی و طرفداران مقاومت روزهای سختی را تجربه کردند. در این مسیر کسانی که ادعای مبارزه داشتند اسلحه را کنار گذاشتند و مقاومت را فراموش کردند ولی نهضت امام این‌ مسیر را ادامه داد.

اسماعیلی با بیان این‌که در حوزه فرهنگی نیاز است تا پابه‌پای حوزه مقاومت پیش برویم ادامه داد: جایزه فلسطین با چنین‌ نگاهی از سوی نیروهای مردمی جبهه فرهنگی انقلاب تدوین‌ شده است و دولت نیز از آن حمایت می‌کند. امیدوارم با همکاری تمام بخش‌ها در جبهه مقاومت، کارهای فاخری در این حوزه خلق شود و جشن بزرگ مقاوت را همپا با تحولات سیاسی در قدس برگزار کنیم.

 فلسطین باید بماند 

یاسر احمدوند نیز گفت: آغاز دور جدید جایزه فلسطین و رونمایی از پوستر این رویداد در نمایشگاه کتاب تهران، اتفاق مبارکی است. بنده از نزدیک شاهد زحمات دبیرخانه این جایزه و اعضای محترم شورای سیاست‌گذاری برای برپایی این جایزه بوده‌ام. امیدوارم اثر این جایزه بر موضوع فلسطین و مقاومت در جهان اسلام، ملموس و مشهود باشد.

وی افزود: ذکر و یاد فلسطین باید بماند تا معنای مقاومت در امت اسلامی زنده بماند. فلسطین صرفا یک سرزمین نیست، بلکه هویت و عزت امت اسلامی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از ترویج و ارتقا این جایزه را وظیفه خود می‌داند. امیدوارم روزی این رویداد را در سرزمین فلسطین دور هم برگزار کنیم

نقش مادری ایران برای ادبیات مقاوت

میثم‌ نیلی درباره ایده شکل‌گیری این جایزه گفت: حدود پنج سال گذشته، نشست‌هایی میان نشریه‌های ادبی کشورهای علاقه‌مند در حوزه ادبیات مقاوت تشکیل و منجر به شکل‌گیری جایزه ادبی فلسطین شد. تاکنون تشکل‌های ادبی و نشری در ایران، اقدامات مشترک بسیاری در حوزه مقاومت انجام داده‌اند اما هیچ‌یک از آن‌ها در مقیاس بین‌المللی نبوده است؛ ایران برای مقاومت نقش مادری دارد و طبیعتا این نقش را بایستی در زمینه توسعه ادبیات مقاومت نیز ایفا کند.

او ادامه داد: امروز در آستانه آغاز دومین دوره از جایزه جهانی فلسطین قرار داریم؛ این‌ جلسه مقدمه‌ای بر تشکیل لشکر ادبی منسجم با موضوع فلسطین و ترجمه و تالیف آثار گوناگون  است.

 
نیلی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «روز گذشته مقام معظم رهبری، کتاب «تل أبيب سقطت» اثر «سمیه هاشم» از ناشر لبنانی دارالولا، یکی از آثار برگزیده این جایزه را تورق کردند. این اتفاق نور امیدی بر دل‌های ما تاباند تا این حرکت را با انگیره بیش‌تری ادامه دهیم.

در ادامه، پیام ویدیویی طراد حماده، نایب رئیس شورای سیاستگذاری جایزه جهانی فلسطین از لبنان پخش شد. او در این پیام عنوان کرد: نخستین دوره از این جایزه در قالب داستان نویسی، داستان کوتاه و ادبیات کودک برگزار شد. در دور دوم نیز شعر و تئاتر به بخش‌های جوایر اضافه شده است. امیدواریم تعداد زیادی از 

نویسندگان و هنرمندان در دومین دوره از این جایزه شرکت کنند

پس از آن، سید مجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ضمن ابراز شادمانی از پیروزی نبرد پنج روزه اخیر در فلسطین گفت: این نبرد یکی از نبردهای مهم و حساسی بود که در آینده مبارزه‌های فلسطین نقش مهمی دارد.

جایزه جهانی فلسطین، جایزه‌ای برای تمام جهان

در ادامه، محمد الحوراني، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب در سوریه در قالب یک پیام تصویری کوتاه، جایزه جهانی فلسطین را یکی از جوایز مهم جهان اسلام و عرب دانست و گفت: این جایزه تنها مختص مسلمانان نیست و تمام جهان را شامل می‌شود. در دور نخست نویسندگان بسیاری از جهان حضور داشتند. امیدواریم دور دوم شکوفاتر از دوره نخست آن باشد.

 در پایان علی زارعی نجفدری جایزه جهانی فلسطین را نمادی برای حمایت از فلسطین دانست و گفت: در جهان اسلام حلقه مفقوده‌ای در حوزه فرهنگی وجود دارد که اگر آن را در کنار مباحث مقاومت قرار دهیم، شاید رسیدن به اهداف مقاومت بسیار راحت تر باشد. آن حلقه مفقوده ارتباط بین فرهیختگان، نخبگان، نویسندگان و آثار مکتوب و غیرمکتوب جهان اسلام است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

خبرنگار:محمد تابنده نسب

انتهای پیام //